Patrik Theander – ELKO:s säljare i Väst
2007 började Patrik Theander som säljare på region Väst och är sedan dess ett välkänt ansikte inom branschen.

Berätta lite om distriktet och ditt arbete som säljare.
- Jag bearbetar kunder längs hela Västkusten, med tyngdpunkt på Göteborg där de flesta kunderna finns. De jag besöker är allt från konsulter till installatörer och grossister, alla lika viktiga. Konsulterna måste känna till våra produkter så de kan föreskriva dem, installatörerna föreslår och väljer ofta fabrikat, utifrån pris, design och funktion, och det är genom grossisterna som vår försäljning slutligen sker.
Hur har jobbet utvecklats under åren?
- Man märker att det idag är ett högre tempo och tidigare hade människor mer tid för att träffas. Den tiden finns ofta inte nu. Idag är det mer kvällsaktiviteter med kunder och grossister och ibland gör jag gemensamma besök tillsammans med andra branschföretag. Vi är fyra tillverkare, med kompletterande produkter, som tillsammans anordnar produktträffar hos bland annat konsulter. Det är nu också mer vanligt med digitala möten via Teams, som är ett bra komplement till fysiska möten om kunden finns lite längre bort. Fortfarande är det dock inget som slår det personliga, fysiska mötet. En annan sak som ändrats är att det idag är högre säkerhetskrav och svårare att komma in på byggen för att gå igenom projekt. Tidigare var det bara att kliva på, men idag krävs oftast tillstånd och passerkort.
Vad krävs för att bli en bra säljare inom elbranschen?
- Jag tycker man ska vara nyfiken, tycka om att träffa nya människor, ha förmåga att skapa bra relationer och vara målinriktad. Sen är det givetvis en stor fördel i vår bransch om man har grundläggande kunskaper om el och förstås produktkännedom. Det är en snabb teknisk utveckling idag och det gäller att hänga med. Jag har själv ingen elutbildning, men jobbade tidigare på en elinstallationsfirma i 21 år, varav de sista 10 åren som serviceansvarig. Därefter var jag anställd hos en elgrossist i en månad innan jag blev värvad till ELKO.
Vilka är dina främsta styrkor?
- Lång erfarenhet är nog min främsta styrka. Det har bland annat lärt mig att alltid ta sig tid och lyssna på kundernas behov ordentligt för att därefter kunna erbjuda den rätta lösningen. En annan styrka är att jag står för det jag säger och alltid levererar.
Vad är roligast med jobbet?
- När man skapar bra relationer, känner att arbetet ger resultat och kunderna verkligen vill ha våra produkter. Så var fallet när vi lanserade ELKO One, som har tagits emot på ett fantastiskt sätt. Såväl installatörer som fastighetsägare och villabyggare gillar produktserien. ELKO One är verkligen ett nytänk när det gäller apparater.
- Det är också ett mycket omväxlande arbete, där man träffar många människor och får vara med om spännande projekt. Och även om man i mångt och mycket jobbar mycket själv som säljare så är vi ett team på företaget som gör att ELKO lyckas på marknaden. Lagkänslan och att vi lyckas tillsammans är viktig.
Vilka anser du vara de största fördelarna med ELKO?
- Att vi har ett starkt varumärke, välkända produkter och att vi har en lagom stor produktportfölj. En fördel är också att vi är ett nordiskt bolag med närhet till marknaden. Vi lyssnar på våra kunders behov, återkopplar till vår utvecklingsavdelning och kan därigenom ta fram de lösningar som kunderna efterfrågar.
- Även om bostadsbyggandet gått ned så levererar vi mycket till olika ROT-projekt. Det är en stor marknad och vi har mycket fina ROT-produkter som är enkla att komplettera med i befintliga installationer.
- Miljön blir idag allt viktigare och ELKO arbetar mycket med att ta fram hållbara produkter. Ett exempel som sticker ut är vår serie ELKO Ocean Plastic, som består av produkter tillverkade av återvunnen havsplast.
Har du några favoriter bland ELKO:s produkter?
- Jag gillar verkligen vår nya serie ELKO One, som är något extra såväl när det gäller design som användarvänlighet och funktionalitet. En produkt i sortimentet som är lite extra smart och bra för alla att ha med sig i servicebilen är vårt dos-clip (E14 201 00). Det är ett plåtbleck som kan användas i gamla dosor, då ofta täckringen saknas eller gått sönder.
Vad händer framöver?
- Närmast väntar branschens stora mässa Elfack i början av maj. Givetvis ställer vi ut och visar upp våra senaste nyheter. Jag ser mycket fram emot att träffa kunder och kollegor under en hektisk men rolig vecka.
Patrik Theander, säljare Väst ELKO
Ålder: 58 år
Familj: Sambo, har två utflugna döttrar och är morfar till tre grabbar.
Bor: I radhus i Askim, Göteborg sedan 35 år.
Fritid: Har sommarstuga vid en liten sjö i Härryda där vi tillbringar en hel del tid. Tycker även om att resa, är alltid i Thailand i januari och spelar golf. Det blir även någon weekendresa ibland. Mitt stora fritidsintresse golf, som jag försöker spela så mycket som möjligt med vänner och kunder. Är också intresserad av fotboll, ett intresse som kommit tillbaka på senare år. Spelade själv fotboll på elitnivå i GAIS tidigare och bland många minnen är bland annat när vi 1987 spelade final i Svenska Cupen mot Kalmar FF på Råsunda. Jag var också med i truppen då vi 1987 gick upp i Allsvenskan. Tyvärr var jag tvungen att sluta med fotbollen när jag var 28 år på grund av en trasig knäled.